Ustaz Darul Manzil Kongsi Cerita Mimpi Punca #mh370 Jatuh Di Lautan Hindi
Disclaimer : Kami hanya berkongsi cerita daripada Facebook Ustaz Manzil.
Kami percaya niat beliau hanya untuk berkongsi cerita dan bukannya
berniat mahu membuat apa apa spekulasi. Sila baca dengan mata hati yang
bijak. Terima kasih.
MIMPI MH370 (mungkin mainan tidur.. sekadar berkongsi..)
Assalamualaikum.. Semalam, saya tidak
bercadang kemana-mana ekoran seharian menahan sakit akibat gout. Sekitar
jam 11 malam, sahabat lama saya (Fadli) datang ke rumah bersama
adiknya. Tujuan mereka datang adalah kerana pinta saya ikhtiarkan
mengubati Pak Cik mereka yang mengalami masalah sihir.
Kalau orang lain memang saya akan
menolak. Tapi bila mengenangkan si Fadli ni kawan lama saya sejak dari
darjah 1 dan kami pernah susah-senang bersama ketika bujang dulu, maka
saya terima perlawaannya. Diringkaskan cerita, saya pulang ke rumah jam
3:10 pagi.

Ustaz Darul Manzil Kongsi Cerita Mimpi Punca #mh370 Jatuh Di Lautan Hindi
Lapar
pulak perut saya bila sampai di rumah. Maka saya ajak isteri menemani
saya makan di luar, di restauran yang hanya 2 kilometer dari kediaman
kami. Sekitar jam 4 pagi, kami sudah ada di rumah. Mungkin kerana
terlampau penat, saya terus lena sebaik saja kepala menghempas bantal.
Sebelum tidur, memang saya selalu
bacakan Al-Kautsar 11 kali dan kemudian nyatakan seperti ini, “Ya Allah,
kalau ada sesuatu untukku / pesakitku / penyakitku / apa saja, kau
tunjukkanlah.” Entah kenapa malam tu saya terniat MH37O……
Saya melihat 2 pesawat terbang di
udara. Sebuah adalah MH370 dan saiz kapal yang satu lagi lebih kecil
berbanding MH370 tetapi bukan jenis kapal terbang tempur. Kapal terbang
yang satu lagi itu juga bukan jenis pesawat komersial. Pada pendapat
saya yang tidak arif tentang model kapal terbang, saya andaikan itu
adalah pesawat persendirian.
Kedua-dua kapal itu terbang rendah di
persisiran pantai yang kedudukan geografinya berbatu-batu besar. Saya
kira pantai sebegitu bukan destinasi pelancongan kerana persisirannya
membahaya untuk didiami..
Saya kemudian diperlihatkan suasana
yang berlaku dalam kapal terbang MH370. Dari ruang penumpang, saya lihat
masing-masing cemas di tempat duduk masing-masing. Melilau saya
berjalan di dalamnya mencari krew penerbangan. Rupanya pramugari dan
pramugara duduk di ruang belakang dan ruang depan berdekatan almari
simpanan makanan. Ada dua bayi yang saya lihat menangis sambil
ditenangkan ibu masing-masing. Mereka seolah-olah diberi amaran untuk
tidak beralih dari tempat duduk. Wajah mereka ketakutan sama sekali.
Saya berjalan menuju ke ruang kemudi.
Memang pelik bila saya lihat Kapten kapal dan pembantunya berhempas
pulas menekan suis-suis yang ada dan cuba memusing stereng kawalan.
Sepertinya, kapal terbang itu dikawal secara auto. Cemas wajah kedua-dua
juruterbang tersebut.
Tiba-tiba, saya rasakan kapal terbang
itu melencong ke kiri dan naik tinggi secara mendadak. Berhempas pulas
Kapten cuba mengawal stereng pandu namun tiada apa-apa kesan. Tidak
semena-mena kapal itu turun menjunam, kemudian terbang stabil membelah
lautan. Saya terdengar suara di corong radio.
“You don’t ever try to change the
route. There are no chance to turn back to your country. We control
everything, we knew what you done inside”
Pemandangan saya ditarik keluar dari
luar kapal terbang MH370. Saya seperti terbang di awan-awangan melihat
kedua-dua pesawat di permukaan lautan yang saya tidak tahu namanya.
Tiba-tiba, saya lihat pesawat yang satu lagi melepaskan sesuatu ke depan
yang kemudian turun menjunam ke air sehala laluan MH370.
Kemudian, ruang air yang ditimpa
‘benda’ itu membuahkan letupan yang amat besar. Kapal terbang MH370
kemudian melalui ruang tersebut dan disedut ke dalam air dari ekor
pesawat. Kelihatan ruang air di bawahnya berputar. Kapal terbang MH370
menjunam ke dalam air dari bahagian ekornya. Beberapa kali ia berpusing
sebelum hilang dari pandangan.
Pesawat yang satu lagi melencongkan
arahnya ke kiri dan terbang membelah awan. Saya masih di situ, memerhati
kejadian yang tak pernah saya lihat dalam hidup. Sebaik saja air
pusaran hilang, saya lihat dua serpihan besi terapung-apung di permukaan
air. Serpihan itu terumbang ambing mengikut gelombang ombak yang ganas.
Saya tidak tahu apa yang berlaku pada
nasib penumpang di dalam MH370.. Menitis air mata bila melihat kejadian
itu. Tiba-tiba saya tersedar dari tidur… Termenung saya memikirkan mimpi
yang dialami.
Saya berharap itu semua hanyalah mainan
tidur dan sangat-sangat berharap kesemua penumpang di dalam MH370 masih
hidup.. Sama-samalah kita berdoa akan keselamatan mereka.. Amin.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Antara kesimpulan awal Datuk Kapten Nik Huzlan adalah seperti berikut :
Pada peringkat awal
kehilangan MH370 – dengan segala data dan bukti yang ada dalam tempoh
seminggu sejak peristiwa kehilangan pesawat ini berlaku, Datuk Kapten
Nik Huzlan telah membuat beberapa kesimpulan yang lain daripada
pakar-pakar penerbangan paparkan.
Antara
rujukan utama yang dibuat adalah berdasarkan Laporan Sulit Penyiasat
Jepun Mengenai Misteri MH370 dan juga satu lagi Pendedahan Transkrip
Perbualan Pilot MH370 Dengan Menara Kawalan.
Beliau
seolah-olah lebih cederung mengaitkan kehilangan MH370 dengan perbuatan
“yang tidak bertanggungjawab” yang dilakukan secara sangat rapi dan
terancang.
Antara kesimpulan awal Datuk Kapten Nik Huzlan adalah seperti berikut :
1) Mustahil sebenarnya untuk sebuah
kapal terbang seperti MH370 terputus isyarat atau komunikasi kerana
setiap pesawat ada 3 peringkat komunikasi dan ketiga-tiga ini memang
berkualiti.
2) Selaian daripada itu, agak mustahil
juga untuk kita semua mengatakan pesawat MH370 mengalami total
‘electrical shutdown’ dan sekiranya berlaku sekalipun, pesawat ada masa
yang sangat cukup untuk buat pendaratan kecemasan. Bukan sahaja itu, setiap pesawat mempunyai banyak bateri dan bateri ini mampu menjana tenaga untuk pesawat.
3) MAS adalah syarikat penerbangan terbaik dari segi ‘maintainance’ kerana menurut kapten, Amerika Syarikat juga meminta MAS bantu dari segi ini.
4) Kualiti juruterbang MAS juga adalah yang terbaik, bahkan menurutnya, juruterbang MAS sering “diculik” oleh syarikat penerbangan lain.
5) Seorang juruterbang itu akan buat SEHABIS BAIK selagi ada harapan,untuk selamatkan pesawatnya,walaupun gunung ada di depan.Bukan semudah itu untuk mereka putus asa.
6) Setiap pesawat boleh terkena petir, itu biasa. Namun aliran arus elektrik itu akan mengalir mengikut bentuk pesawat dan keluar ke belakang.
7) Kapten Nik Ahmad Huzlan sempat menemplak laporan berita luar negara yang membuat berita yang cukup “nonsense & dongeng” apabila mengatakan pesawat MH370 MAS Malaysia Airlines telah pergi ke Rusia sedangkan untuk ke sana MH370 perlu melepasi Banjaran Himalaya termasuk pancaran radar dari Turki, Uzbekistan, Turkmenistan
8) Datuk Kapten Nik Huzlan juga
mendakwa bahawa, radar-radar di negara Thailand, India, Myanmar (mungkin
) dan negara-negara ‘tan’ di belakang, amat serius dan akan mengambil
tindakan jika berlaku sebarang aircraft yang tidak dikenali di dalam
airspace mereka. Negara seperti ini, sangat berbahaya jikalau dapat
mengesan pesawat yang menceroboh kedaulatan negara mereka. Kecanggihan
peralatan ketenteraan mengawasi ruang udara negara mereka tidak boleh
dipermainkan. Begitu juga radar negara India “sangat-sangat berbahaya”.
9) Negara seperti Singapura memiliki
radar sangat hebat serta mampu mengesan sebarang pesawat sehingga ke
Kota Kinabalu. Hanya pilot sahaja yang boleh mematikan transponder atau
mmsg dalam mode tertentu. Dan hanya orang yang berpengalaman mengenai
koordinat dan tahu susur alur setiap jalan di udara. Cara plane MH370
buat turning back seperti profesional kerana masa tepat dan kelajuan
pesawat adalah stabil, tidak laju, tidak perlahan dan tidak
terhuyung-hayang.
10) Datuk Kapten Nik Huzlan Nik Ahmad
Hussain mengatakan andaikata MH370 dirampas, ia tidak mungkin dilakukan
seorang. Pasti ada yang membantu yang mana bergerak dalam kumpulan.
Siapakah dia?
MH370 boleh dirampas dengan syarat
kumpulan tersebut arif dengan kokpit, besar kemungkinan “authorised
person” yang mana dilakukan dalam bentuk terancang yang ‘mungkin’
digerakkan ala-ala komando
11) Datuk Kapten Nik Huzlan mengatakan
kapal terbang MH370 berpatah balik, mungkin diterbangkan oleh seseorang
yang mahir dengan laluan dan sangat berkemahiran tinggi untuk
mengelakkan daripada dikesan radar.
12) Andaikata MH370 dirampas, ia tidak
akan dilakukan oleh penumpang. Sangat tipis kerana pintu masuk kokpit
ada kod rahsia. Hanya kabin krew yang tahu kod rahsia itu. Apatah lagi,
di dalam kokpit mempunyai CCTV untuk pilot/co-pilot melihat disebalik
pintu tersebut.
13) Tetapi Kapten Nik Huzlan ada
mengatakan sekiranya salah seorang penumpang adalah orang yang sangat
arif tentang kapal terbang, dan memang ada agenda konspirasi tersendiri,
jadi tidak mustahil berlaku insiden MH370 dirampas.
14) Sekiranya berlaku rampasan MH370 sekalipun, mereka masih ada masa untuk bersedia menghantar isyarat kecemasan.
15) Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan tidak
menolak kemungkinan sekiranya MH370 dirampas oleh kabin krew
(pilot/co-pilot/pramugara/pramugari), cuma tidak dipastikan apakah motif
mereka
Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan mendedahkan
jikalau MH370 pergi arah Kazakhstan, memang boleh mendarat di sana,
tetapi radar masih boleh kesan sebab untuk pergi ke sana perlu melalui
banyak negara
Jikalau MH370 pergi Lautan Hindi (Indian Ocean), memang tiada kapal terbang yang pernah lalu di sana
Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan juga ada
mengatakan bahawa terdapat banyak radar yang bolehmengesan MH370,
sekiranya pesawat tersebut melakukan “turn over” ke arah Barat menuju ke
Andaman Sea (Laut Andaman) Jika MH370 turun ke bawah menuju ke Diego Garcia ke
arah apa yang dipanggil ‘lonely sea‘ iaitu Lautan Hindi, maka barulah
kata kapal terbang MH370 hilang, kerana tiada radar yang berdekatan sana
yang mampu menangkap dan mengesan pesawat MH370 ini.
Jelas, pada awal analisis Datuk Kapten
Nik Huzlan – beliau secara sangat berhati-hati menganalisis cara MH370
dikendalikan. Melalui cara itu, maka hipotesis boleh dibuat dengan lebih
kemas.
Jika MH370 dipandu dengan
cara cekap dan profesional semasa ia hilang daripada kawalan rada – maka
MH370 sebenarnya tidak mengalami sebarang kerosakan teknikal atau
mekanikal – sebaliknya ada sesuatu yang berlaku di luar jangkaan kita
semua.
Terkini,
setelah hampir sebulan MH370 tidak ditemui, dan dengan pendedahan data
terbaharu berkenaan gambar yang dirakam pada sesi penerangan yang
datangnya daripada pihak berkuasa kerajaan Malaysia termasuk Malaysia
Airlines kepada keluarga mangsa penumpang di China – telah membawa kita
kepada satu tahap kesimpulan yang lebih menyakinkan.
Dan sekali lagi hipotesis Kapten Nik Huzlan menjadi
sandaran. Sebenarnya secara tidak langsung, Kapten Datuk Nik Huzlan
telah pun memadamkan segala teori dan hipotesis sebelum Ini! Sudah lebih
3 minggu berlalu, dan dunia termasuk pakar-pakar yang terlibat terus
memerah buah fikiran bagi mencari jawapan disebalik tragedi MH370 yang
mengandungi pelbagai persoalan yang terus dibiarkan “tergantung”
sehingga ke hari ini.
Dan melihat kepada bukti terbaru ini, maka sekali lagi Kapten Datuk Nik Huzlan mengukuhkan hujahnya seperti berikut :
1-Nampak terang di sini pesawat MH370 kelihatan berpusing disebelah kanan pada kedudukan 270 darjah
2-Kapten Nik Huzlan menilai
pusingan pesawat MH370 adalah “pusingan yang sempurna dan tiada cacat
celanya” dan terus merentas semula laluan yang pernah dilakukannya
sebelum itu dan pusing semula di sebelah kiri dan seterusnya menuju ke
arah Pulau Pinang
3-Dan ini bermakna pesawat
MH370 tidak mengalami sebarang kerosakan seperti yang dipercayai oleh
seorang juruterbang berpengalaman.
4-Kapten Nik Huzlan sendiri
terkejut dengan maklumat terbaharu ini dan sekaligus bercanggah dengan
informasi dan maklumat yang mengatakan selama ini pesawat MH370 hanya
melakukan pusingan kiri sahaja.
Buat pertama kalinya, pesawat MH370 dikatakan telah melakukan pusingan kanan.
5-Kapten Nik Huzlan mengatakan pesawat MH370 melakukan pusingan kanan
6-sebaik sahaja co-pilot Farid mengucapkan perkataaan “Alright, Good Night” dan terus merentasi ke arah Teluk Siam dan terus pergi ke Pulau Pinang.
7-Jikalau pesawat MH370 mahu pulang semula ke Malaysia, MH370 hanya perlu pusing kiri terus ke Malaysia.
8-Jikalau pesawat MH370
dalam keadaan kecemasan mengapa perlu MH370 melakukan satu pusingan
disebelah kanan secara perlahan-lahan dan kemudian merentas laluan yang
dilakukan sebelumnya? Mengapa?
9-Kapten Nik Ahmad Huzlan merasakan perbuatan dan cara pengendalian MH370 seperti dirancang dengan cukup-cukup teliti.
10-Dan, jikalau ada
kecemasan sekalipun, mengapa juruterbang atau pembantunya tidak
berhubung dengan mana-mana pusat kawalan trafik udara? Mengapa?
11-Bahkan Kapten Nik Huzlan
mengatakan dari IGREX, cara pesawat MH370 terbang pun sangat-sangat
meragukan kerana dilihat mahu mengelak Laut Sumawi dan Pulau Nicobar dan
memotong jalan merentasi terus ke selatan Lautan Hindi yang mana laluan
tersebut adalah merupakan laluan yang tiada satu pun berada di bawah
kawalan radar.
12-Cuma Kapten Nik Huzlan
mula merasa pelik dan merasakan tidak logik untuk pesawat MH370 sampai
ke IGREX pada 2:15 pagi (8 Mac 2014). Pesawat MH370 buat pusingan kanan
pada pukul 1:31 pagi. Pergi ke Pulau Pinang dan seterusnya ke VAMPI dan
signal point yang terakhir ke IGREX pada pukul 2:15 pagi. Apa jawapan
Kapten Nik Huzlan?
Pesawat
MH370 tidak akan dapat sampai pada IGREX dalam tempoh hanya sekitar 40
minit sahaja melihatkan tahap kelajuan yang boleh dicapai pesawat MH370
dan juga pusingan kanan dan kiri yang telah dilakukan oleh pesawat MH370
ini.
Berdasarkan kajian Kapten Nik Huzlan,
kelihatan teori Human Interferance (perbuatan yang disengajakan) amatlah
kuat melihatkan pesawat MH370 sebenarnya “under full control” kerana ia
mampu membuat corak pusingan kanan dengan baik ditambah pula mampu
merentas semula laluan yang perlu dilakukan sebelum itu.
Kapten Nik Huzlan
mengatakan dengan pendedahan bukti terbaru ini bakal menghapuskan teori
dan hipotesis yang dicanang selama ini kononnya pesawat MH370 mengalami
kerosakan tidak benar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan